Resultaten praktijkverkenning
Mijn bevindingen
Mijn bevindingen heb ik opgedaan uit zeer uiteenlopende manieren. Ik heb weinig gebruik gemaakt van invullijsten, maar ben meer in gesprek gegaan met de studenten om er achter te komen of dat wat ik uitvoer voor hen een verschil maakt (of niet). De resultaten staan kort beschreven in dit hoofdstuk.
Enquête
Sommige studenten hebben hier gebruik van gemaakt. Andere hebben korte en niet diepgaande antwoorden gegeven. Studenten geven aan dat zij het prettig vinden om vrijheid te ervaren, zij geven ook aan dat de mogelijkheid er is om aan te geven wat zij willen tijdens de les. Dit geeft een positief gevoel omdat zij ook de openheid hierover ervaren.
De respons op de vragenlijst onder studenten was 100% alle studenten die aanwezig waren hebben de vragenlijst ingevuld. Het responspercentrage is erg goed, de vragenlijst werd door heel veel responsen ingevuld. Hierdoor geven de uitslagen een betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten (interne consistentie).
Open-interview
Het open-interview heeft op verschillende momenten plaatsgevonden. Hierbij heb ik steeds studenten apart genomen en hen de vragen gesteld uit de vragenlijst (bijlage 3).
De antwoorden in het begin van mijn handelingen tijdens deze interviews waren eigenlijk zoals ik al vermoeden. Studenten geven aan dat zij de lessen als prettig ervaren. Studenten zijn gemotiveerd tijdens de les. Dit blijkt ook uit het schema (bijlage 4) met daarin de gestelde vragen vanuit de lijst en de antwoorden die daarop kwamen.
Later in het proces zijn er meer interviews geweest. Hierbij kwamen ook antwoorden die ik niet had verwacht. Zoals bijvoorbeeld studenten die eens stukje structuur miste tijdens de les. Hiervan staat een korte beschrijving in mijn logboek, deze treft u op mijn website die tevens dient als het product bij dit verslag. Deze studenten geven aan ‘nu minder gemotiveerd te zijn’ en ‘sneller afgeleid wanneer zij niet het gevoel hebben dat ze gecontroleerd worden’.
Logboek
In het logboek staan verschillende methodes en handelingen beschreven. Ook ervaringen en hoe deze zijn verlopen gedurende. Korte en lange beschrijvingen wisselen elkaar af, aangevuld met literatuur. Zoals bijvoorbeeld het ‘Studenten vrijlaten’. Hierin heb ik gewerkt met het geven van keuzevrijheid bij studenten. Ryan en Deci (2000) maken onderscheid tussen ‘actiekeuzes’ en ‘optiekeuzes’. De studenten worden vrij gelaten in keuzes binnen dit uur wat overeen komt met een ‘actiekeuze’. Onderzoek van (Reeve, Nix & Hamm, 2003) heeft aangetoond dat actiekeuzes duidelijk een effect op de intrinsieke motivatie en op het gevoel van autonomie. De invulling van deze les heb ik door laten lopen omdat ik merkte dat de studenten hier erg goed op reageerde.
Maak jouw eigen website met JouwWeb