Aanleiding
Een leerling die gemotiveerd is, zal niet vragen ‘waarom moet ik dit doen’, maar vindt het nodig om iets te weten te komen.
Dominante thema
Na het bedenken van mijn (dominante) thema ben ik terecht gekomen bij een aantal zaken die ik belangrijk vind binnen het onderwijs, waar ik voor mijn gevoel meer mee zou willen doen binnen het onderwijs.
Dit onderwerp is tot stand gekomen door een gesprek met mijn begeleidster Sietske Vervoort. Ik kwam met handelingsverlegenheden om te gebruiken voor mijn OPH. Hieruit ontstond het idee om iets te doen rondom het stimuleren van de motivatie bij de studenten op het instituut. Ook komt het (mede)eigenaar maken over het eigen leerproces aan bod. De studenten leren zich competent te voelen en zich kunnen vinden in de basisbehoeften autonomie en competentie (Stevens, 1997). Dat wil zeggen dat zij ervaren dat zij iets kunnen en goed doen (competent) en ervaren dat zij eigen keuzes kunnen en mogen maken (autonomie).
Doelgroep
Ik verzorg lessen op het middelbaar beroepsonderwijs aan eerste en tweedejaars studenten van niveau drie en vier. In mijn onderwijs loop ik aan tegen de actieve en zelfstandige rol van de studenten. De docent kiest behalve de leerstof, de werkvorm, de volgorde, het huiswerk en controleert het werk van de studenten. De studenten worden zo getriggerd zich afwachtend op te stellen. Een veel actievere houding zou ik graag willen zien van mijn studenten, maar ook wil ik hen actief maken voor een ‘leven lang leren’. Geerligs en Van der Veen (1996) stellen dat leren een zelfsturend en constructief proces is.
Broers MBO College
Broers MBO College wil graag competente studenten en werknemers klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Hierbij geven zij aan dat de studenten zich competent voelen aan het einde van de opleiding. Iets wat ik erg belangrijk vind.
De zelfstandigheid die wordt gestimuleerd binnen deze opleiding zorgt voor autonomie. De leerlingen worden door deze zelfstandigheid ook meer eigen baas in hun eigen leerproces. De docenten geven handvaten maar laten de studenten ook vrij om hen eigen ding te doen, zolang dit maar bijdraagt aan het leerproces. Broers MBO College biedt de studenten betrokken onderwijs, als student word je goed begeleid er een duidelijke koppeling te zien naar de basisbehoeften relatie (Luc Stevens, 1997). Vanuit mijn normatieve professionaliteit vind ik het belangrijk om te voldoen aan deze basisbehoeften.
De student staat bij Broers MBO College centraal. De lessen worden gegeven in kleinere klassen door betrokken docenten. Hierdoor word jij als student echt gezien. Hierdoor is het makkelijker om de studenten echt te leren kennen en aan te sluiten bij hun manier van leren. Ook wanneer er begeleiding nodig is, kan dit op deze manier makkelijker worden opgemerkt.
De school wil onderwijs bieden van hoge kwaliteit. De missie is om studenten en werknemers beter en sneller voor te bereiden op de arbeidsmarkt/vervolg opleiding dan wie dan ook.
Ik heb ervoor gekozen om verschillende methodes uit te voeren aan de hand van de theorie die ik heb bestudeerd. Het lijkt me erg mooi om te ontdekken wat ik moet veranderen in mijn pedagogisch handelen om dit te bewerkstelligen. Verder is het een mooi resultaat wanneer er ook een verandering te zien is bij de studenten.
Hoofd en-deelvragen
Hoofdvraag
De onderzoeksvraag die ik mezelf heb gesteld is:
‘Hoe kan ik het eigenaarschap van het eigen leerproces stimuleren bij mijn individuele studenten en hoe verandert dit mijn pedagogisch handelen?’
Deelvragen
De deelvragen zijn:
- Wat wordt verstaan onder het eigen leerproces?
- Hoe ervaren de studenten de zelfverantwoordelijkheid en betrokkenheid in het eigen leerproces?
- Welke invloed heb ik als leraar op de leerlingen zodat zij meer verantwoordelijkheid voelen voor hun eigen leerproces?
- Welke vaardigheden/attituden in mijn pedagogisch handelen heb ik nodig om zelfverantwoordelijkheid in het eigen leerproces te stimuleren en ontwikkelen?
Maak jouw eigen website met JouwWeb