Reflectie en discussie
Inleiding
In dit hoofdstuk wordt gereflecteerd op het eigen handelen gedurende het onderzoek. Ik kijk kort terug op hoe ik het heb aangepakt, waar ik tegen aan liep en wat de aanbevelingen zijn na dit onderzoek.
Reflectie procesverloop
Het onderzoek richt zich op het pedagogisch handelen en op de werkomgeving waarin dat pedagogisch handelen voorkomt. Tijdens het zoeken naar leerthema’s ontdek je verschillende dingen waar je graag iets mee zou willen doen, dingen waar je jezelf in zou willen verdiepen. Het zoeken naar een goede leervraag was niet gemakkelijk. Eerst wilde ik mezelf richten op de motivatie van de studenten. Echter kwam ik er achter dat het ook erg interessant is om te kijken naar het meer eigenaar maken van het leerproces van de studenten. Hierbij kwam al gauw het gedeelte motivatie naar boven. Ik heb hierbij evengoed aan de motivatie van de studenten mee kunnen werken en het idee hiervan was dan ook dat wellicht de motivatie gestimuleerd zou worden en zo zou worden vergroot. Mijn leervraag is vaak veranderd gedurende het proces, steeds was ik opzoek naar hoe ik het beter of duidelijker kon maken. Je moet er tijdens het schrijven van het onderzoek opletten of een vraag niet voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Theoretisch kader
Ik merk dat ik het lastig vind om te zoeken naar de hoofd en-bijzaken. Dit zorgde er voor dat ik vaak kritisch moest kijken naar mijn teksten, welke stukken mochten weg en welke stukken waren relevant voor het theoretisch kader. Door het krijgen van feedback van medestudenten en van Rick heb ik dit steeds echt kunnen aanscherpen.
Ik kwam in de literatuur vaak begrippen tegen die in mijn ogen in grote lijnen hetzelfde betekenen. De begrippen zorgde daardoor vaak voor het moeilijker ‘eigen’ maken van de literatuur. Hierdoor duurde het proces langer.
Sterke en zwakke punten
Tijdens de praktijkuitvoering kwam ik achter mijn sterke punt, dat is namelijk dat ik gemakkelijk mijn handelen kan omzetten. Ik heb bepaalde theorieën gelinkt aan mijn veranderende handeling, daar kwamen eigenlijk mooie resultaten uit. Resultaten die ook gelinkt kunnen worden aan wat er in de theorie wordt gezegd.
Nog een positief punt is dat ik gedurende het onderzoek de sfeer in de klas zo prettig heb kunnen houden. Dit is niet iets wat per se meetbaar of misschien relevant is voor het onderzoek, maar aan de basisbehoeften ‘relatie’ heb ik tijdens mijn onderzoek hard gewerkt en daar pluk ik ook nu nog de vruchten van.
Wat ik lastig vond is het goed beschrijven van de data die ik verzameld heb. Ik heb persoonlijk veel gekozen voor gesprekken, korte interviews en een enquête met open vragen. Dit heeft echter wel voor belangrijke input gezorgd. Verder heb ik mijn observaties beschreven in het logboek, dit zie je eigenlijk doordat ik daar beschrijf wat de ervaringen zijn. Deze manier van data verzamelen past beter bij me omdat ik hier voor mijn gevoel ook meer de emotie en het gevoel er achter kan begrijpen. Hierbij is het echter ook wel weer moeilijk om de objectiviteit te bewaren, maar dit heb ik zo goed mogelijk gedaan. Als docent heb je toch vaak je eigen visie op bepaalde zaken en deze dien je dan toch uit het onderzoek te houden.
Plan van aanpak
Ik ben gestart met een zeer uitgebreid plan van aanpak, hierbij heb ik een niet al te strakke planning gemaakt omdat het in het onderwijs nooit duidelijk is wanneer je iets wel of niet kan uitvoeren. Er wordt altijd wel een soort flexibiliteit van je gevraagd in het onderwijs. Echter heb ik me redelijk aan de vooropgezette planning kunnen houden. De handelingen die ik heb willen uitvoeren zijn uitgevoerd, echter zijn sommige handelingen een langere tijd uitgevoerd omdat ik vond dat deze een zeer positieve wending namen.
Bijgestelde plannen
Ik heb een aantal plannen gewijzigd, dit komt omdat ik achteraf vond dat bepaalde dingen niet bij mij paste en ook niet bij het onderwijs van de school.
Ook heb ik mijn planning al vrij ver in het begin iets doorgeschoven, dit kwam omdat er voor mij persoonlijk nog al wat verwarring ontstond over wat nu precies de bedoeling was bij het afstudeer vak onderwijspedagogisch handelen. Omdat ik ruim gepland heb was dit op zich niet zo erg.
Aanbevelingen
Docenten kunnen er op vertrouwen dat studenten van zichzelf een natuurlijke drang en intellectuele vermogens hebben om zich te ontwikkelen. Het is de taak van de docent om van hieruit de student te begeleiden en samen met de student te kijken wat het nodig heeft om zijn eigen leerdoelen te kunnen behalen. Het creëren van een rijke leeromgeving is waar het dan om gaat, samen met het creëren van een sociale context en aansluiten bij de drie psychologische basisbehoeften en-voorwaarden.
Studenten betrekken bij de leerdoelen en insteken op hetgeen de student graag wil leren. Ernaar streven dat studenten zo min mogelijk afhankelijk te maken van de docent. Je leert voor jezelf!
Ethiek
De verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces in relatie tot betrokkenheid en motivatie, betekent voor mij dat een student bewust een positie inneemt die de student als kostbaar voor zichzelf kan erkennen en kritisch verwoorden. Studenten hebben het recht om hierin te groeien, om de hun eigen positie voor zichzelf gaandeweg onder woorden te leren brengen, te verantwoorden en te verfijnen. Daarbij ben ik als docent degene die de groei stimuleert. Ik daag de studenten uit om zichzelf steeds opnieuw en anders te bekijken.
Anonimiteit
Ik heb erg goed gelet op de anonimiteit van mijn studenten en collega’s. Studenten hebben steeds de keuze gekregen om of anoniem te blijven (bijvoorbeeld tijdens het maken van de enquête). Namen heb ik niet genoemd, er is gebruik gemaakt van de voorletters.
Maak jouw eigen website met JouwWeb