Hints en Modelling

Week 49 (2016), week 50 en week 3

Klas: 1a

Opleiding: Onderwijsassistenten en Pedagogisch Medewerkers, MBO niveau 3&4.

 

Hints

Met het gebruiken van hints legt de docent niet alles in één keer uit, maar geeft kleine stukjes informatie om de studenten strategisch te laten nadenken. Docenten kunnen hints in zowel opdrachtvormen als in vraagvormen aanbieden aan de student.

Hints kunnen zowel over de lesstof gaan als over de aanpak van een taak. Inhoudelijke hints over de lesstof helpen om taken/activiteiten op te lossen. Procedurele hints over de aanpak zetten leerlingen meer aan tot zelfregulerend leren. Vragen stellen vergroot de vaardigheden voor zelfregulerend leren.

 

Voorbeelden van het gebruik van hints tijdens de lessen:

  • Probeer in eigen woorden te vertellen wat je al weet over het onderwerp
  • Bedenk welke informatie je nodig hebt om de vragen te beantwoorden
  • Noem de stappen die je moet nemen bij dit proces
  • Controleer na elke stap of je wel vooruit komt en of het iets oplevert

 

Ik ben op twee manieren bezig geweest met het inzetten van deze hints. Door deze te gebruiken terwijl ik de vragen klassikaal stel en door de vragen te stellen wanneer de studenten schriftelijk bezig zijn.

Op het moment dat ik een hint geef aan de klas in een klassikale vorm, dus door bijvoorbeeld hen stappen van een proces te laten benoemen, dat er veel respons komt van de studenten. Studenten willen graag het antwoord geven. Dit geeft hen het gevoel van competentie (Stevens, 1997) ze willen laten zien dat zij het antwoord weten.

 

Wanneer ik de hints inzet terwijl zij aan het werk zijn, zie ik hen ‘gretiger’ schrijven, het geeft mij het idee alsof er dan ineens meer informatie binnenkomt bij de studenten die zij graag ook nog willen opschrijven.

 

De link van deze handeling met mijn hoofdvraag is dat ik probeer de student actief aan de slag te krijgen. Meer vanuit hen zelf na denken over bepaalde lesstof. Ook krijgen zij op deze manier meer inzichten doordat ik hen hierbij een klein steuntje in de richting geef. Wanneer studenten zelfstandig aan het werk zijn is dit een goede manier om hen zelfgestuurd te laten werken.

 

Modelling

Modelling zou een effectieve instructiemethode moeten zijn. Hierbij doet de docent vaardigheden voor. Hij voert bijvoorbeeld hardop denkend een voorbeeldactiviteit uit. Hij benoemd daarbij expliciet wanneer, waarom en hoe hij bepaalde strategieën inzet.

 

Ook modelling blijkt een effectieve instructiemethode. Bij modelling doet de leraar vaardigheden voor. Hij voert bijvoorbeeld hardop denkend een voorbeeldtaak uit. Hij benoemt daarbij expliciet wanneer, waarom en hoe hij bepaalde strategieën inzet.

 

Deze strategie leverde voor mijn hoofdvraag eigenlijk niets op. Het is mooi en fijn dat studenten zich bewust worden van waarom ik bepaalde keuzes maak en waarom ik dingen op deze manier aanpak, echter merk ik daarin niets terug bij de studenten. Wat eigenlijk jammer is.

Maak jouw eigen website met JouwWeb