Zelfstandig werken aan portfoliotoetsen
Week 6 t/m week 15
Klas: 2a
Opleiding: Onderwijsassistenten MBO niveau 4
De studenten uit leerjaar 2 krijgen deze periode een portfoliotoets. Hiervoor krijgen zij tijdens de les tijd om te werken aan deze toets. Het gaat nu om een leskist voor het vak didactiek. Zij maken daarbij om een leskist een klas neergezet kan worden en de desbetreffende docent kan dan een lessenreeks uitvoeren rondom een bepaald thema. Een heel leuke, creatieve manier van het verwerken van de theorie in een praktijkopdracht.
Tijdens deze lessen gaan de studenten zelfstandig werken, hierbij heb ik evengoed nog wel een beetje sturing. Ik geef aan wat er gedaan moet worden en hoeveel tijd er voor staat. Naar mate het proces verder loopt merk ik dat er steeds meer zelfstandigheid bij de studenten ontstaat. Zij nemen hierbij echt de regie van het eigen leerproces over. Ze gaan opzoek naar mooie lessen die aansluiten bij de thema’s. Ze zijn gemotiveerd omdat zij graag een mooie en goed inzetbare leskist willen realiseren.
Een leerproces bestaat volgens Boekaerts en Simons (1993) uit de drie fases: voorbereiden, verwerken en reguleren. Het actief en bewust uitvoeren van de leeractiviteit kan bevorderd worden door bij elke leertaak de drie fasen van het leerproces te doorlopen. Bij het oriënteren (voorbereiden) vraagt de student zich af wat het doel is van de les, aan welke eisen moeten zij voldoen, wat weten zij al van de leerinhouden of welke vaardigheden hebben zij al eerder geoefend. Ze vormen zo een beeld van waar de stof over gaat, maken een planning en bepalen de beste leerstrategieën. Dit komt overeen met Marzano en Miedema (2005) in dimensie twee.
De studenten stellen zelf doelen over hoe het er uit moet komen te zien en kijken wat de standaarden zijn waaraan voldaan moet worden. Ook de planning wordt zeker niet vergeten, er wordt een actieplan gemaakt door eenieder van hen en toegevoegd aan het document.
Studenten hebben hierbij een format ontvangen aan het begin van de periode, hier staan alle onderdelen op die in de toets (leskist) terug moeten komen. Verder hebben zij hier de vrije hand in.
De driedeling in de extrinsieke motivatie (Vandenabeele, 2013) verlopen op een schaal van minder naar meer autonoom. Hierbij valt het op dat wanneer er gestart wordt met een niet autonome manier van motiveren, gedurende de reeks lessen een steeds meer autonome manier van motivatie ontstaan. Dit proces is tijdens deze lessen erg mooi te zien.
Na twee weken starten de studenten uit zichzelf met het werken aan de leskist. Er is weinig aansturing meer nodig. Er worden onderling vragen gesteld en zo af en toe komt er een vraag mijn kant op. Ik merk dat ik tijdens deze les echt een begeleidende rol aanneem. De studenten nemen meer verantwoordelijkheid over hun werk en proberen samen vragen op te lossen. Ze hebben relaties nodig om te leren, samen met elkaar en van elkaar (Ryan & Deci, 2000). Hier is veel aandacht aanbesteed door veel gesprekken met elkaar te voeren, interesse te tonen en af en toe gewoon eens even te kletsen tijdens les.
Een van de basisbehoeften van studenten om gemotiveerd te raken is dat je mag ervaren dat je iets kan, dat je iets zelf kan. Stevens (2002) stelt dat mensen gemotiveerd zijn om te laten zien wat ze kunnen en gemotiveerd worden om meer te kunnen. Zo zijn mensen gebouwd. Ze zijn pro-actief, intrinsiek gemotiveerd om zich te ontwikkelen en te leren. Studenten hebben een drang naar zelfstandigheid in zich, ervaren dat je mag kiezen, ervaren dat je beslissingen mag nemen, motiveert. Studenten doen graag dingen zelf en leren gaandeweg steeds meer zelf en zelfstandig te doen.
Tijdens deze lessen heb ik mezelf als docent zoals al eerder vermeld in een begeleidende rol geplaatst. Ik heb de studenten geholpen met de opstart van de lessen en uitleg gegeven over wat de standaarden waren die in de toets terug moesten komen, daarna heb ik hen de vrije hand gegeven.
De studenten hebben hierbij meer de mogelijkheid om de regie te nemen, wat zij ook gedaan hebben. De toets lokt dit natuurlijk ook uit bij de studenten omdat je een toets ook zonder hulp van je docent maakt. Voor mij een mooi proces van docent op de voorgrond, naar als het ware een docent op de achtergrond.
Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar de leskisten van deze studenten, het proces er naar toe is erg goed verlopen, nu hopen dat de producten even mooi zijn geworden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb