Studenten kiezen indeling van de les

Achtergrond informatie

Week 11 t/m week 15

Klas: 1a

Opleiding: Onderwijsassistenten MBO niveau 4. 

 

Inleiding

Ik merk dat de studenten baat hebben gehad bij het kiezen van het aanbod aan theorie. Echter merk ik ook dat de les indeling misschien anders kan. Volgens Ryan en Deci (2009) heeft onderzoek aangetoond dat het bieden van keuzes aan studenten gewoonlijk de intrinsieke motivatie verhoogd. Door aan te sluiten op de behoeften van de studenten wil ik dit dan ook vergroten. En wat er gebeurt met de keuzevrijheid voor deze studenten. Doordat zij de keuze krijgen om de les op een andere manier samen met mij in te delen, zorgt dit dan ook voor een gevoel van eigenaarschap over het eigen leerproces?

 

Met de klas heb ik een kort gesprek gevoerd met daarin de vraag wat voor hen een prettige indeling van de les zou zijn. Zij gaven aan dat ze behoeften hebben aan een duidelijke inleiding, daarbij is ook een duidelijke terugkoppeling naar de vorige les prettig en eventueel een duidelijke introductie over wat er deze les komen gaat. Dit in de vorm van een actieve werkvorm, een spelvorm bijvoorbeeld. De geven aan hier gemotiveerder van te worden. Ook vinden ze het fijn wanneer de theorie steeds in korte stukjes wordt aangeboden. Samen maken we de volgende afspraak:

Aan het begin van iedere les maken we een terugkoppeling middels een spelletje, daarna bespreken we kort wat er deze les aan bod gaat komen, waarnaar we starten met de theorie. De theorie wordt op een interactieve manier aangeboden.

 

We hebben twee lessen deze indeling uitgeprobeerd. Stevens (2002) stelt dat ervaren dat je mag kiezen en ervaren dat je beslissingen mag nemen, motiveert. Dit blijkt wel uit de lessen, de studenten zijn erg gemotiveerd en betrokken bij de les en lesstof.

Tijdens een evaluatiemoment aan het einde van de les wordt duidelijk dat de studenten blij zijn met hun keuze van deze lensindeling. Zij hebben er allemaal een goed gevoel over, de lessen verlopen vlotter wat zij ervaren. Ook gaan we nu vlotter door de theorie waardoor de tijdsindeling efficiënter is. De link met het eigenaarschap is dat de studenten de keuzevrijheid krijgen om de les samen in te delen op een manier waarvan zij denken dat deze prettig is voor hen.